söndag 10 februari 2013

TandVÅRD-tandLÄKARE!

TandVÅRD-tandLÄKARE:-Ja,så heter det..men ändå ingår det inte i övriga vårdsystemet..-VARFÖR!?? Jag blir så jävla förbannad,förbannad på politiker, och på framförallt svenska folket,som bara accepterar att det får vara så. Många skuldsätter sig då dom lagar sina tänder.TandVÅRD är som extra LYX,som få kan unna sig.Vi är många som inte har dom pengarna,hur vi än vänder på vrider på ekonomin.
Jag sitter här med kvittot från folktandvården framför mig på 775kr..775kr kostade ca10minuters besök,med 5st.röntgenbilder. Hon tog sina 4 från hela käken,men sen när jag ställde en fråga om en rotfylld tand,så var hon väldigt snabb på att ta en extra bild på den tanden,utan att ens informera mig om att det kostar extra.Varför tog hon sina 4bilder om hon ändå inte ens såg nånting på dom? Hon såg inte ens det lilla hålet jag tydligen hade, på bilderna.
Så 775kr.landade besöket på..ungefär det jag har råd att lägga ut på mat i månaden.Hade ett litet hål,men kommer inte o ha råd o laga den nu iaf.Hon bokade tid till en tandhygieninst,som kommer att gå på minst 800kr..som jag ABSOLUT inte kommer o ha råd med..det är LYX för mig,trots att det egentligen är vård i förebyggande syfte.
Min mamma har aldrig gått till tandläkaren,en fattig 5barnsmor med tandläkarskräck.Kommer ihåg när hon försökte döva smärtan,då en tand ruttnade i hennes mun.Hon stoppade i starka,brännade vätskor i bomullstuss på den trasiga tanden och självklart vräkte i sig smärtstillande..hon som redan är hypokondriker och äter värktabletter för minsta lilla.Nu är hon en nästintill tandlös gumma på 65år..(fast hennes tänder började sippra redan på 90 talet).Hon ser ut som en "uteliggare" i munnen.
Ska det VARA SÅ?? Det är helt sjukt!! Får man infektion i halsen,precis där munnen slutar,..får du infektion,sår mm. på läpparna,skinnet på kinderna så går det på VÅRDkostnad...men får du infektion på TANDKÖTTET,smärta på nerverna i käken,så får man helt plötsligt betala vården SJÄLV??!! Hur kan ni resonera det? Var finns logiken i detta? Hur kan alla bara acceptera det?

1 kommentar:

  1. Åh fy faaaan, VAR har du hittat den vidriga bilden hahaha!

    Själv tackar jag min lyckliga stjärna för att jag har hyfsat bra tänder.
    Nä tänder och ögonen (iaf när det gäller synfel) räknas tydligen inte till kroppen, för ska man åtgärda det så får man punga ut med tusenlappar :(
    Jag skulle både behöva gå till tandläkaren och skaffa nya glasögon men var fan ska jag få pengar till det?! :(

    Och tandläkare är jävla ockrare som har massa fula trix för sig, som det du råka ut för tex :(

    SvaraRadera