tisdag 15 november 2011

Smarthet/intelligens?

Funderade på det här med smarthet/intelligens under min promenad (som jag kom iväg på,jihoo).
Vad är smarthet/intelligens ,är det högt IQ,är det resvana och kunskap om olika kulturer,är det att man lever hälsosamt,är det högt kunskap inom vissa områden (fysik,matematik osv.),är det överlevnad,är det att kunna "läsa av" människor?
Ja,när kan man med säkerhet säga att jag ÄR smart/intelligent??
Jag hade en manlig bekant,med Asperger som var med i Mensa,han var så stolt över det,hade alltid sin Mensa-pin på sig,han pratade jämt om det och tjatade jämt om att även jag skulle söka in (Efter jag blivit "frisk").
Jag VET att jag numera aldrig skulle platsa där...bara att jag skriver -numera aldrig..är ett klart tecken på det,för så kan man inte skriva om man ska vara korrekt och smart! :-)
Men dom som nu HAR kommit in där,eller skulle kunna bli medlemmar där om dom sökte och är så intelligenta ,hur kommer det sig att dom inte är tillräckligt smarta så att dom tex. inte börjar röka,eller ta droger?? Till och med mindre intelligenta människor vet att det är INTE så smart.Alla vet att cigg,droger och alkohol bara skadar och efter man har börjat,så är det en ständig kamp med att försöka sluta.
Därför kan jag lite försiktigt viska att även jag ÄR smart...för jag har aldrig ens testat droger och inte varit beroende av nikotin eller blivit alkoholist.
Hmm? Blev nog inte så intelligent inlägg,tröttnade på ämnet redan halvvägs. :o/ Men nu fick jag ur mig lite tankar...bye,till nästa gång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar