torsdag 24 november 2011

Typisk Borderliner.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Borderline Allt det här stämmer så väl in på mig!!
  1. gör stora ansträngningar för att undvika verkliga eller fantiserade separationer
  2. uppvisar ett mönster av instabila och intensiva mellanmänskliga relationer som kännetecknas av extrem idealisering omväxlande med extrem nedvärdering
  3. uppvisar påtaglig osäkerhet och instabilitet i självbild och identitetskänsla
  4. visar impulsivitet i minst två olika avseenden som kan leda till allvarliga konsekvenser för personen själv (till exempel slösaktighet, sexuell äventyrlighet, alkohol-, medicin- eller drogmissbruk, vårdslöshet i trafik, hetsätning, kaotisk livsstil).
  5. uppvisar upprepat suicidalt beteende, suicidala gester, suicidhot, eller självskadande handlingar
  6. är affektivt instabil, vilket beror på en påtaglig benägenhet att reagera med förändring av sinnesstämningen (till exempel intensiv episodisk nedstämdhet, irritabilitet eller ångest som vanligtvis varar i några timmar och endast sällan längre än några få dagar)
  7. känner en kronisk tomhetskänsla
  8. uppvisar inadekvat, intensiv vrede eller har svårt att kontrollera aggressiva impulser (till exempel ofta återkommande temperamentsutbrott, konstant ilska, upprepade slagsmål)
  9. har övergående, stressrelaterade paranoida tankegångar eller dissociativa symptom.
För ett år sen visste jag inte ens om något som tex. Borderline än mindre att JAG skulle vara en "sån". Har en nätvän jag känt till i flera år som har Borderline-personlighetsstörning och jag har läst hos henne igenkännande,men aldrig ens tänkt tanken att det finns en förklarning till all denna likhet, destruktivitet,självhat,humörsvängningar,besatthet och jobbiga förhållanden mm.
Idag var jag OFF,som jag skrev..men humöret svängde till speedad och "kärleksbubbel",det känns som att man är kär,fast man vet inte i vem.Min spegelbild "strålar",jag kom ut på min promenad,känner mig stark,drar till mig blickar,självförtroendet är på topp. Nu vill jag förändra världen,måla den i regnbågens glada färger.
Jag ska inte åka till systemet idag,för då skulle jag öka mitt speedade humör med alkohol.
Imorgon ska jag till *åttonde våningen igen,ett ställe jag inte skulle kunna besöka om jag tog droger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar