onsdag 18 januari 2012

Fortsätter...:-/

ja,fortsätter bara för att jag är sån person,kan inte låta bli och mala saker i mitt huvud.

Bönder har sina djur för att dom ger oss föda...Ni som har djuren/fiskarna fångna i trånga utrymmen, har det för att?..........................??

Det räcker inte med att sluta äta kött och sen tro att nu har jag "räddat" några djur och känna sig duktig och förmer alla köttätare.

Det är så mycket mer som behövs göras. Alla kommer inte och sluta äta kött.Tvärtom,köttätandet i tex. Sverige bara ökar. Då är det absolut viktigaste ,vi som värnar om djuren att- informera,få köttätarna att göra KLOKARE val,se till att djurskötarna inte får vara IFRED,utan det ska följas städigt att dom håller på med BRA djurhållning!! Dom som missköter ska stängas ner UTAN pardon!!
Osv.

Veganer jämför gärna djur med människor.-Jag äter ju inte mina vänner,alltså äter jag inte djur. SAMTIDIGT,så kan dom ha djur i bur. Så DET är okej?? Är det okej att ha dina "vänner" i bur ?? Och bara för att dom är UPPVÄXTA i bur,gör det inte MER okej.
Så om en människo-bebis stoppas i bur sen födseln,så är det okej att hålla kvar den i buren?? Ja,ni hör hur sjukt resonemanget låter!
Även kommentarer som  att -jag ger mina bur-djur ett drägligt liv?! GÖR du verkligen det?? Efterfrågan = ja, det vet vi allihoppa.Om ingen skulle köpa djur i bur,så skulle inte folk tjäna pengar på det och då skulle dom sluta sälja!!?
En köttätare kan liknande tänka att: Djuret som finns i den här korven,lider ingen mer,den är död  och genom att inte köpa korven,räddar jag inte dess liv ändå???  ISTÄLLET för att tänka att: Låter jag bli och köpa den här massproducerade korven så minskar efterfrågan..jag kan betala mer för bra kött/mejeriprudukter,för djuren är värda det,efterfrågan ökar konkurrensen vilket kan göra att även dom som säljer ekologiskt,kan börja få det bättre ekonomiskt och kan därmed minska priserna ibland?

Jag har haft kanariefåglar själv som ung flicka! Ja,fattade jag någonting då?? Många köper djur till sina barn. Jag stoppade en kanariefågel i värmeugnen då den blivit sjuk,för jag hade läst i en bok att det enda som kunde rädda en sjuk fågel var att hålla den varm.
Sen att jag jag var ett barn och hade roligare saker och göra än att titta på en sovande kanariefågel,så jag stack ut...och när jag kom hem så hade fågeln dött. Hade lagt vatten åt den...luckan var öppen,men den var ju för svag för att klara av och dricka eller ta sig till svalkan.
Kommer aldrig och glömma bort det jag gjort. Efter det så sålde jag mina fåglar..Dom hade förresten fått ungar i buren..ett tecken på att dom kanske mådde ganska bra trots allt. Fågeln jag stoppade i värmen,var just en utav deras ungar.

Min mormor hade alltid djur. Hon hade råttor,möss,marsvin och katter. Dom senaste 2 katterna,en hona och en hane,hade hon fastkopplad inne i badrummet hela deras liv...Eller hela deras liv vet jag inte,för jag har "svarta hål" i hjärnan,så jag kommer inte riktigt ihåg när dom försvann och hur. Våran familj hade en hund..och den var LIVRÄDD för mormor.Vi behövde bara säga-Mormor kommer,så gömde sig hunden och man hörde bara svanstippen slå mot parketten. Ändå gjorde aldrig mormor illa hunden. Men hennes närvaro,blick och slag med käppen mot golvet räckte. Och hon njöt av det.
En sak som får mig och börja gråta och egentligen vill jag inte ens tänka på det är att : Min morsa födde min lillesyrra och hunden blev sotis och började markera(kissa) inomhus. Min morsa fick och GAV hunden till min mormor!!!!!! Hos mormor var hunden fastkopplad i toadörren,hos en människa den var livrädd för!!! Sen en dag så var hunden borta....:-((

Jag har även bott på bondgård som liten. Dom hade höns,kossor,avelstjur,gris (till jul),katter och en arbetshäst. Dom här djuren hade det bra...Hönsen pickade ute,grisen fick vara ute och böka,kossorna släpptes ut...Hästen hade det nog sämst..för den var ett arbetsredskap.På den tiden plogade man åkern med hästen tex.

Jag kommer aldrig och bli vegan...varför?? Faktiskt så har jag inget svar på det,lika lite som jag kan svara på en massa andra VARFÖR frågor. ja,varför kan vi människor inte bara SLUTA göra saker som inte är bra???? Vi är ju "smarta"?! Varför missbrukar vi saker,varför skiter vi i miljön,varför gör vi misstag (fel),trots att vi vet bättre??
Eller det sjukaste är att jag faktiskt skulle bli vegan utan att tveka en sekund om jag blev ihop med "Objektet",som är vegan.No problemos. Varför är det så?? Ja,där kom varför frågan igen man kan ställa sig. DÄRFÖR!!

Fortsättning följer............................

5 kommentarer:

  1. Vill du ens försöka lyssna på andras åsikter? Är det fel att vilja ge de djur som faktiskt lever drägliga liv? De allra flesta hundar och katter ses som familjemedlemmar och husdjur i allmänhet mår bättre och har helt annorlunda levnadsförhållanden än industridjur. Jajemen, det är fruktansvärt att tillfångata och importera både djur och människor. Bättre att ta väl hand om och hjälpa de som redan finns här! Eller vad tycker du?

    SvaraRadera
  2. Jo,jag "lyssnar" och även svarar. Men bara för att jag "lyssnar" behöver inte betyda att jag håller med det du "säger!? Det brukar vara så en diskussion går till..eller har jag helt fel? Annars blir det en monolog om jag bara lyssnar och håller med!
    Alla KÖTT(slakt)djur är inte heller industridjur.Alla slakt/mjölkdjur lider inte heller! Och inte heller alla värphöns.
    Att vi som värnar om djuren,låter bli och köpa kalkonkött,kycklingkött,kalvkött osv. är KLOKA val,val som FLER köttätare lätt skulle kunna göra. Även att ha köttfria dagar.
    Vet inte om jag håller med om att katter,hundar,hästar har det så bra i dagens värld.Många djur blir feta,får för lite motion,lämnas på hunddagis,ställs upp på utställningar,katterna är utekatter i bostadområden vid högtrafikerade vägar osv.osv.

    SvaraRadera
  3. Och jag tycker inte det är "bättre och ta hand om" dom som redan finns. För dom blir omhändertagna även i djuraffären.Skulle folk sluta köpa djur i bur,så skulle dom även sluta och köpa in fler,nya djur!!! Och då menar jag mer fåglar,fiskar,reptiler,ormar än kaniner,marsviner,möss,råttor och hamstrar.

    SvaraRadera
  4. Nej, och det är där du verkar vilja slå dövörat till. Du försvarar dina val och din livsstil till den grad att du bara upprepar dig och vägrar diskutera. Du har ju redan en bestämd åsikt och du dumförklarar alla som inte tycker som du. Tack för mig, dig vill jag inte ens försöka prata mer med.

    SvaraRadera
  5. Vet du vad som är det bästa med nätdiskussioner..Du BEHÖVER inte! Bara skit i och besök min sida nån mer...Så kan jag upprepa mig ifred och skriva vad jag tycker och tänker.
    Du skriver saker så som du tycker och tänker..och jag skriver som jag tycker och tänker. Du ändrar dig ju lika lite som jag gör,du har din fasta åsikt och det får du ha serru. JAG dumförklarar inte någon..sen om du KÄNNER dig dum,så är det inte mitt problem.
    Jag skriver ju förresten varje dag hur DUM jag är själv. Men jag kommer aldrig ändra mig i frågan om tex. burfåglar..för det ÄR djurplågeri!! PUNKT!

    SvaraRadera