tisdag 17 januari 2012

Höns vs. exotiska burfåglar!!

Kan inte låta bli iaf. och skriva HUR jag tänker.
Jag äter ÄGG...köper mina ägg härifrån: http://sandahonseri.ekogardar.se/ Bor i närheten. Dom här hönsen ser inte ut och lida..eller vad tycker ni?? En del människor kan tycka att jag är en hemsk djurplågare då jag äter tex. ägg.
Medans JAG tycker det är mer djurplågeri och ha exotiska fåglar i små bur!! VAD ger dig rätten och ta deras frihet ifrån dom?? Dom fångas och färdas från andra sidan jordklotet..dom får inte bestämma sin partner själv..dom får inte para sig,uttöka sig själv och sin ras...Dom sitter där i sin bur,hoppar från pinne till pinne,i bästa fall så får dom testa sina vingar i din lilla lägenhet. Och Innan dom hamnade hos dig..hur hade dom det då???
Hönsen skulle inte ens klara sig själv i frihet,dom behöver människan,men det gör inte burfåglarna!!!! Alla vilda djur har en instinkt..Medans grisar,kossor,får,höns mm. inte ÄR vilda djur,dom överlever inte utan böndernas omvårdnad. Och faktiskt så tar många av bönderna BÄTTRE hand om sina djur än vad många husdjursägare gör med sina husdjur.

3 kommentarer:

  1. Många burfåglar är dock uppfödda just i bur, precis som höns. Jag ser ingen större skillnad. Om du släppte ut burfåglar skulle de dö precis som alla andra övergivna tamdjur. Och självklart är det inte bara vilda djur som har "en instinkt"... Jag vill hur som helst gärna se en omfattande undersökning där husdjur och kött/industridjurs psykiska mående jämförs.

    SvaraRadera
  2. Självklart kan man bara inte släppa ut en exotisk fågel här i Sverige,men skulle den släppas ut där den hör hemma,så tror jag att den skulle överleva.Och varför har den fångats från första början?????!!Bara för att någon ska ha en levande "tavla" och titta på?? Ja,dom flesta har ju tex. sett filmen om lejon som hållits i fångenskap i hela sitt unga liv och sen släpps ut i det fria och klarar sig(Överlever)
    Hönsen hålls inte heller instängda i en lägenhet i en liten bur!! Och burfåglarna kan FLYGA..Medan höns inte ens är flygande fåglar.
    Dom som har burfåglar kunde lika gärna klippt deras vingar.

    SvaraRadera
  3. Hm, det är ju ofta så att burfåglar faktiskt vingklipps (så att de inte kan flyga längre sträckor). Det är fel. Hemskt. Vidrigt. Djur hör inte hemma i bur. Djur som sitter i bur kan heller inte förväntas klara sig utanför. Alla förtjänar ett drägligt liv, även husdjur som inte borde ha fått födas. Kan jag erbjuda detta drägliga liv? Topp.

    SvaraRadera