fredag 30 september 2011

Köttätande djurrättsaktivist!

Man BEHÖVER inte automatiskt vara en djurplågare,eller oempatisk barbar då man äter kött ibland!!JAG lider lika mycket då jag ser ett djur bli plågat! Det här är precis samma tankegångar som såna som säger att har man inte varit och röstat,så får man inte tycka,tänka eller yttra sig om något som händer!! DAAAH!? Skulle jag TRO att något blev BÄTTRE av att jag röstar,så skulle jag väl göra det,men det GÖR jag inte.Skulle jag TRO att djuren lever i harmoni med oss om jag skulle bli vegan,så skulle jag förstås bli det!!MEN jag kan försöka förändra skiten på andra sätt,prata med folk,få folk att TÄNKA på vad som håller på och ske,inte bara vara nickedockor som följer JOHN!
Jag TROR förresten inte köttbullar växer uppe i träd!
Ni veganer är så enkelspåriga,TÄNK lite längre än till er salladstallrik.OM alla skulle bli vegos,hur skulle det DÅ bli för djuren? Flertalet av djurarter skulle dö ut,kossorna,hönsen,grisarna skulle inte klara sig ute i naturen och ingen skulle ju ta hand om dom.Vill jag leva utan dessa djur?
Många militanta veganer är stolta över sig själva om dom släppt ut minkar...då har dom typ gjort sitt!! Minkar som troligen ändå inte överlever och till vilken HJÄLP!!?? Slit ut minkpälsen ur kärringen som bär den istället!!!!! Ni veganer gör eran "grej",har gjort så i evigheter,hur kommer det sig att INGET har blivit bättre,utan nästan tvärtom?! Ni borde kanske tänka till vad ni kan göra annorlunda??..eller fungerar inte eran hjärna?! Ja,jag blir förbannad!!
Det är inte dom som har SLAKTDJUR,eller gäss,minkar,kalkoner eller lamm som blir illa behandlade som är VÄRST! Utan det är människor,som BLUNDAR och ändå fortsätter och KÖPA varor trots att dom VET vad som händer! Medierna som skriver en hemsk story om tex. lammen som blir skurna i rumpan,men sen glömmer bort händelsen och följer inte upp om det har blivit någon ändring..FORTSÄTTER och påminna giriga människor som inte kan leva utan just stickade tröjor därifrån...gässen som bli plockade levande..det är dom som GLÖMMER och fortsätter och köpa gåsdunssängkläder/jackor  trots VETSKAPEN om detta osv.
Jag tror inte VARENDA mjölkkossa,kyckling osv. BLIR plågad..För min del som inte ÄR vegan,så är det min SKYLDIGHET och se till att köttet,äggen,mjölken kommer ifrån humana förhållanden och inte HAMSTRA. Försöka köpa varor som inte massproduceras,utan att ha koll varifrån allt kommer..köpa närproducerat och då om jag vill ha BRA kött eller mejeriprodukter,så ska jag BETALA mer,för det är värt det!! Dom som förser oss med "bra" kött,mejeriprodukter MÅSTE belönas!! Inte dom som skiter i allt och BARA tänker på pengar!!
Så vi som ÄLSKAR djur...men är skapta som köttätare (enligt mig)..precis som andra rovdjur,men inte har möjlighet och jaga köttet själv länge,det är VI som ska bli medvetna om verkligheten och sluta blunda.Det är OSS ickeveganer,NI måste HOPPA på och förändra! Jag vill även att det borde skrivas mer om dom som HAR bra djurhållning,det finns så många bönder i Sverige som LEVER för sina djur,som sköter om dom VÄL och även DET måste komma fram!! Många har bekanta som har värphöns,köp ägg ifrån dom istället för att gå på ordet -FRIGÅENDE höns inomhus..då vi VET hur lite frigående dom ÄR.Dom är ju där som packade sillar.Vi måste förminska hamstrandet av ALLTING,sluta frossa! Oftast är dom som är rikast VÄRST! Dom om någon kunde ha RÅD och välja! Men då väljer dom istället och göra ALLT fel!! Deras exlussiva mat flygs från fjärran land,deras möbler och kläder dödar vår planet,sakta men säkert.
Så många som har husdjur..som hundar och katter.Har ni tänkt på att även DOM äter kött? Var kommer det köttet ifrån??? Pratade med en vegan som hade en hund och katt och frågade just om detta.Han LJÖG och sa att hans hund var typ vegan..åt endast kött då något djur dog på gården..Eller hur?!Skulle folk sluta med slaktdjur,så skulle troligen även era hundar och katter dö ut,för dom ÄR inte veganer!!
Ni veganer som bor i storstan och inte har  möjlighet och odla era egna grönsaker,har NI koll på varifrån era bönor,groddar och grönsaker kommer ifrån? Fraktas dom långvägar? Besprutas med gifter? Skövlas skog för att det ska bli åker/odlingar? osv.osv.
Vi KAN och vi SKA göra så mycket MER!!

3 kommentarer:

  1. Istället för att komma med flera argument som skulle ställa mycket av vad du säger på sin spets så rekommenderar jag att "läsa på" inom ämnet. Diskussionen runt vegetariskt leverne och detta (oftast) aktiva val kan dras ned till ungefär fyra punkter där frågan är intressant. Första: är hälsosammare i genomsnitt och mindre kemikalier. Andra: Miljön tar mycket mindre skada. Tredje: Man plågar inte, skapar inte heller smärta för egen vinning. Fjärde: (som jag efter många år som vegetarian, vegan och politisk aktivist) intresserar mig mer och mer för) Den filosofiska/moraliska ståndpunkten.

    Böcker och en film som svarar på mycket av dina frågor:
    - Äta Djur av Jonathan Safran Foers
    - Veganerna, en bok om dom som stör av Magnus Lindnågot
    - Food Inc, en dokumentär om mat och dens kultur. Här talar man även för "välmående" kött.

    Utbilda dig först, för din egen skull; sedan så hjälper det dig att uttrycka dig om du slutar BETONA saker på fel sätt samt använda bättre menings- och styckesbyggnader så att det faktiskt går att läsa.

    Allt gott,
    J

    SvaraRadera
  2. Vet inte ens vart jag ska börja. Vill svara på allt du skrivit så risken är att min kommentar blir lik lång som ditt blogginlägg...
    Får väl börja med att presentera mig själv. Heter Johanna. Är en av alla dessa veganer som du hatar på. Vet inte vad det är för förutfattade meningar du har om veganer men hoppas jag kan ge dig en lite bättre bild av oss. För det första så är varje vegan en individ och har valt veganism av sin egen anledning och alla veganer släpper för det första absolut inte ut minkar eller för det andra tycker att alla ska sluta äta kött. Jag håller helt och fullt med dig om att en hållbar utveckling absolut hade varit om människor blivit mer medvetna om vart deras kött, ägg och mejeriprodukter kommer ifrån och betalar det som produkten är värd!
    Jag förstår inte riktigt vad du tycker är "veganers grej" och varför våra hjärnor inte skulle fungera?! Jag för min del vill absolut att alla djur ska finnas kvar och tror inte det finns en enda vegan som på fullt allvar tror att hela jordens befolkning skulle vilja vara veganer (om det blev så dock hade vi kunnat föda 60.000.000 människor på samma areal som vi odlar på idag). Vårt mål är väl snarare att göra människor medvetna om ett annat sätt att leva och att man kan må bra av att dra ner sin köttkonsumtion och när man väl äter animaliska produkter- välja rätt varor!
    Sen undrar jag lite varför du undrar om alla veganer har koll på vart deras(vår) mat kommer ifrån? Är det viktigare än att någon annan vet vart deras mat kommer ifrån? Jag kan bara tala utifrån mig själv men jag försöker i allra största mån att köpa ekologiskt och närproducerat (och vet att de flesta veganer/vegetarianer jag känner gör detsamma) Och även om något skulle fraktats långt som exempelvis nötter och bönor så är det ju jag direkt som äter de. Energin behöver inte omvandlas som det så ofta gör när man äter kött och kossan/grisen först får äta soja och sedan slaktas och ätas när vi människor kan äta sojan direkt. Det om något är resursslöseri! Och tänk på att en enda kossa dricker ca 100 liter vatten per dag! Vilka resurser som går åt från att kalven/kultingen föds tills att den slaktas. Visst finns det gårdar i Sverige och andra länder där djuren behandlas ok (även om det oftast är undantaget som bekräftar regeln) men man kan aldrig komma ifrån att ett djur är en individ som har rätt till sitt liv! Vem är vi att sätta oss över andra livsformer? Jag har själv aldrig släppt ut minkar tex men sympatiserar med dom som gör det för jag tycker det är grymt känslokallt att föda upp djur bara för att döda dem för något så ytligt som en päls! Det vet jag att även de flesta köttätare i min omgivning (som min sambo, vänner, arbetskamrater och familj) tycker.
    Vill avsluta med att säga att jag respekterar dina åsikter och tycker det är fint av dig att göra det du kan för att djuren ska få det bättre! Fler borde tänka och agera så. Hoppas dock att din bild av oss veganer kommer ändras för vi är oftast inte så dumma som du verkar tro ;) Kolla gärna in min blogg så får du se att jag är mest som vem som helst och ingen annan, precis som du!

    SvaraRadera
  3. Du är inne på rätt spår. Inget djur får det bättre av att du blir vegetarian. Däremot kan djuren få det MYCKET bättre av att vara bättre på att hitta rätt kött och förstås vara beredd att betala för det.

    Men veganism är inte så mycket grundad i faktiska förhållanden, utan är en livsstil med personliga/moraliska utgångspunkter. Hur de reella konsekvenserna blir är därmed underordnat upplevelsen av att vara moraliskt korrekt i sitt agerande (eller icke-agerande). Om de har fått för sig att "djuren är mina vänner och man äter inte sina vänner", så spelar det ingen roll om man påpekar att djuren inte får det bättre av att de avstår från köttätande. Så man kan lika gärna bara låta dem hållas och inse att folk har olika bevekelsepunkter för sina liv. Vissa lever i verkligheten främst, och låter idealen påverka först om de faktiska konsekvenserna är önskvärda. Andra lever i moralvärlden främst, och agerar på ett sätt de finner vara "korrekt", oavsett vilka konsekvenserna blir. Därav existensen av minkutsläppare eller veganiska djurrättare.

    SvaraRadera