torsdag 1 september 2011

TRÖG! + Dyskalkyli..

Det är svårt och debattera och skriva ner sina tankar,då hjärnan är TRÖG! Jag tappar ord,får sitta mitt i en mening och tänka-vad heter det nu igen? Ibland får jag ersätta ordet,med något liknande.
Jag var bäst i klassen på rättstavning,kunde ju läsa och skriva då jag var endast 5år,läste romaner som barn istället för barn/ungdomsböcker.Därför jag inte ens sett eller läst ens tex. Ronja Rövardotter eller flertalet av kända barn/ungdomsböcker alla känner till. När jag började i första klass,var jag lite av extrafröken och hjälpte dom andra med bokstäver/stavningen. Lärarinnan lärde mig även sy hennes specialstyng,som hon var känd för...Ja,för det var det andra jag sysslade med som barn..sydde (korsstyngstavlor osv.),virkade och stickade. Lite synd att jag släppte det i tonåren,har inte hållit i en virknål eller stickor sen säkert 14-års åldern.
Siffror däremot är ett mörker för mig,lider av Dyskalkyli..Vilket är lite som Dyslexi fast med siffror.När jag räknar dom enklaste talen,så krånglar jag till det i hjärnan..Kan inte multiplikationstabellen,har nog aldrig kunnat..fasade för dom gångerna man skulle "klassen runt" och få ett multiplikationstal som man snabbt skulle svara på.
Därför blir jag även ledsen varje gång nuförtiden då räkningarna är betalda,för jag har räknat HELT fel och istället för att -Äntligen ha lite pengar över...så är det minus på kontot!
Jag började kasta DART och var på väg och bli ganska duktig,men man ska klara av och räkna ner SNABBT från 501..och sen när man är på en cup,så ska man skriva åt dom andra som kastar.
Min storebrorsa som däremot är VÄLDIGT duktig i matte,hjälpte mig i början,räknade ner och skrev istället för mig på tävlingarna.Men det funkade ju inte i längden. Jag övade och övade hemma...men nope,helt omöjligt..för det är ju inte heller och bara räkna NER,man ska även veta vad trippel 18 bli,dubbel 17 osv. så det var ju räkning hela tiden,man kunde inte heller stå där och räkna med fingrarna mitt i ett kast.
Man känner sig riktigt DUM..och mitt usla lokalsinne finns ju också där av samma orsak (Dyskalkyli)..
Då jag går in i affärer i stan tex. och kommer ut,så går jag oftast åt fel håll..hittade knappt hem då jag bodde på mitt förra ställe och då bodde jag där i 2år!!
Kan köra samma sträcka MÅNGA gånger och ändå inte klara av och memorera vägen.
Och även det här att jag ALLTID kommer försent ingår i problematiken.
Jag gick på svår matte under högstadiet eftersom min bästis gick där..konstigt att dom lät mig,för jag fattade ju NADA...fick även MINUS 2 på ett matteprov!!..då jag börjat räkna/skriva på ett tal och allt var helt åt helskotta...fröken hade skrivit ett stort frågetäcken och undrade hur jag tänk! Ha,ha!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar